Αγαπώ την προσευχή. Γνωρίζω ότι είναι μεγάλη δυνατότητα να μπορεί να στέκεται ο άνθρωπος ενώπιον του Θεού, να αναφέρει τα προβλήματά του και να ζητεί βοήθεια· ότι είναι μέγιστη τιμή να μπορεί να συνομιλεί με τον άπειρο και παντοδύναμο Θεό ο μικρός και αδύναμος άνθρωπος· ότι είναι πολύ μεγάλο και αποτελεσματικό όπλο στον αγώνα μας, που χαρίζει παρηγοριά, ελπίδα και ανάπαυση στην κουρασμένη ψυχή μας η προσευχή. Για όλους αυτούς τους λόγους μου αρέσει η προσευχή, θέλω να προσεύχομαι· και να προσεύχομαι σωστά, με καθαρή την ψυχή μου, με πίστη στην καρδιά, με συγκεντρωμένο τον νου.
Δυστυχώς όμως τόσο συχνά διαπιστώνω ότι δεν τα καταφέρνω. Δεν μπορώ να συγκεντρώσω τον νου, έστω και για λίγη ώρα, στην προσευχή. Κάνω τον σταυρό μου και ξεκινώ. Λέω λίγα λόγια και χαίρομαι γι’ αυτό. Άρχισε η συνομιλία μου με τον Θεό. Τι όμορφα που είναι! Πόση χαρά νιώθω, όταν σκέπτομαι ότι μ’ ακούει ο Θεός, ο πανάγαθος Πατέρας, που όλα τα γνωρίζει, όλα τα μπορεί και μόνο το καλό μου θέλει! Σύντομα όμως φεύγει ο νους! Μόλις το καταλάβω, τον συμμαζεύω στην προσευχή. Όμως ξανά σε λίγο διαπιστώνω ότι βρίσκομαι αλλού και αρχίζω πάλι να προσπαθώ να συγκεντρωθώ στα λόγια της προσευχής και να μιλήσω στον άγιο Θεό. Δεν περνά λίγη ώρα και κάτι απ’ όσα με απασχολούν έρχεται και πάλι να κερδίσει τον νου. Το συνειδητοποιώ σύντομα και διερωτώμαι με λύπη: «Τι προσευχή είναι αυτή;».
Αχ, αυτός ο νους! Ταχύτατος, ασυγκράτητος! Καλπάζει, φεύγει, μετατίθεται από το ένα στο άλλο, από τη γη στον ουρανό, από την Αμερική στην Αυστραλία, από τον ήλιο μας μέχρι την άκρη του σύμπαντος, από το παρόν στο μέλλον, και με την ίση ευκολία στο παρελθόν, στα χρόνια του Χριστού, και από εκεί ακόμη πιο πίσω, μέχρι την αρχή της δημιουργίας. Και όλα αυτά περνούν μπροστά μου πολύ γρήγορα και μετακινούμαι από το ένα στο άλλο σε μια μόνο στιγμή. Όσο ν’ ανοιγοκλείσω τα μάτια μου καλύπτω τεράστιες αποστάσεις στον χώρο και στον χρόνο, στα παλιά και στα σύγχρονα, στα πλησιέστερα και στα πιο μακρινά. Με τον νου. Το ταχύτερο μέσο μεταφοράς! Πώς να τον συμμαζέψεις, να τον συγκρατήσεις; Πώς να δαμάσεις τον ατίθασο νου;
Και το χειρότερο είναι ότι δεν κινείται μόνο ταχύτατα ο νους. Κινείται και επικίνδυνα, πάει και εκεί που δεν πρέπει, εκεί που κινδυνεύει η καθαρότητά του, εκεί όπου είναι η αμαρτία! Και αυτό μπορεί να το κάνει και στις πιο ιερές ώρες, και στον πιο άγιο τόπο. Να βρίσκεσαι στην ιερότατη ώρα της θείας Λειτουργίας, μέσα στον άγιο τόπο του ναού, και να σκέφτεσαι αυτά που δεν πρέπει! Να πνίγεται ο νους από σκέψεις μνησικακίας, εκδικητικότητος, κενοδοξίας, φιλοπρωτίας, σαρκικότητος και κάθε άλλης βρωμερής αμαρτίας! Είναι, όπως λένε οι άγιοι Πατέρες, ένα βρώμικο χασαπόσκυλο, «φιλομάκελλος κύων καί φιλόβρωμος».
Έχει ο νους μας την τάση να κινείται στα χαμηλά, σ’ αυτά που δεν μας ταιριάζουν, στα αμαρτωλά. «Ἔγκειται ἡ διάνοια τοῦ ἀνθρώπου ἐπιμελῶς ἐπὶ τὰ πονηρὰ ἐκ νεότητος αὐτοῦ», λέει ο Θεός (Γεν. 8, 21). «Ἔγκειται», στρέφεται η διάνοια του ανθρώπου «ἐπὶ τὰ πονηρὰ», μάλιστα «ἐπιμελῶς», και επιπλέον «ἐκ νεότητος αὐτοῦ». Με την πτώση του ανθρώπου στην αμαρτία διεστράφη το εσωτερικό του. Γι’ αυτό και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια πηγαίνει ο νους μας στα αμαρτωλά, ενώ με πολύ κόπο μπορεί κανείς να τον οδηγήσει στα ανώτερα και πνευματικά. Κάτι χάλασε μέσα μας και αναπτύχθηκε στην ψυχή μας η ροπή προς το κακό. Αυτή η ροπή είναι που επηρεάζει συχνά και σκοτίζει τον νου. Γι’ αυτό και δεν αντέχει ο νους πολύ στην προσευχή και φεύγει.
Υπάρχει όμως και κάποια άλλη αιτία αυτού του κακού. Είναι ο πονηρός δαίμων, ο διάβολος. Αυτός είναι τελείως σκοτισμένο πνεύμα, ανεπανόρθωτα διεστραμμένος, σκέπτεται μόνο το κακό, δεν μπορεί να σκεφθεί το αγαθό. Και η κακία του τον ωθεί να πολεμάει τον άνθρωπο για να τον παρασύρει στο κακό. Γι’ αυτό και πολλές φορές οι σκέψεις οι αμαρτωλές και η διάσπαση του νου στην προσευχή έρχεται ως αποτέλεσμα δικών του επιθέσεων. «Ἐχθροῦ προσβολαῖς τοῦ δυσμενοῦς» μετακινείται ο νους από το αγαθό και πέφτει σε ποικίλους λογισμούς που τον μολύνουν, που τον αποσπούν από τη προσευχή και δεν τον αφήνουν να ανεβεί ελεύθερος στον Θεό. Μάλιστα μπορεί κάποτε ο διάβολος να φέρει και καλές σκέψεις την ώρα της προσευχής, προκειμένου να μας αποσπάσει την προσοχή. Γιατί η προσευχή τον καίει και δεν αντέχει τη δύναμή της. Προκειμένου λοιπόν να σταματήσει η προσευχή, μπορεί να χρησιμοποιήσει και καλούς λογισμούς. Κα αφού μ’ αυτό τον τρόπο πάρει τον νου από την προσευχή, στη συνέχεια θα επιχειρήσει και με κατά μέτωπον επίθεση, με πονηρούς λογισμούς, να κάνει τη ζημιά.
Πώς λοιπόν θα αντιμετωπισθεί η κατάσταση αυτή της αδύναμης ψυχής μας; Πώς πρέπει να ενεργήσουμε ώστε να ανεβάσουμε την ποιότητα της προσευχής, ώστε η συνομιλία μας με τον Θεό να γίνεται χωρίς παρεμβολές, να μην καταντά μία ψυχρή, ράθυμη και τυπική εκπλήρωση ενός βασικού θρησκευτικού καθήκοντος; Πώς η προσευχή μας θα γίνεται «μετ’ ἐκτενείας, μετά ὀδυνωμένης ψυχῆς, μετά συντεταμένης διανοίας», δηλαδή με επίμονη και εκτενή προσπάθεια, με ψυχή που πονάει, με τη διάνοια σταθερή και με έντονο αγώνα προσηλωμένη;
Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να φέρουμε στον νου μας την εικόνα ενός ανθρώπου ο οποίος στέκεται σε έναν άρχοντα και συζητεί μαζί του. Ο άνθρωπος θα στέκεται με πολύ σεβασμό απέναντί του. Δεν στρέφει το βλέμμα του εδώ κι εκεί, όλη η προσήλωση της ψυχής του είναι στραμμένη στον άρχοντα. Αν κάποιος την ώρα που έχει απέναντί του τον άρχοντα, στρέφει το πρόσωπό του αλλού και συζητάει με τον εχθρό (στην περίπτωσή μας, ασχολείται με πονηρές σκέψεις και βιοτικές μέριμνες), θα ικανοποιεί τον άρχοντα; Ή εάν εμείς που έχουμε ανάγκη και παρακαλούμε τον Βασιλέα των Βασιλέων, τον Θεό και δεν προσέχουμε τα λόγια μας και δεν ακούμε την προσευχή μας, πώς θα τον ακούσει ο Θεός;
Επίσης, να προσπαθούμε να διατηρούμε την αίσθηση ότι ο Θεός είναι παρών εκεί! Είναι δίπλα μου, μπροστά μου, έτοιμος να με ακούσει και βοηθήσει, να συμπαρασταθεί και να ενισχύσει.
Ωφέλιμο θα ήταν πριν την ιερή ώρα της προσευχής να γίνεται μια προεργασία. Πολλές φορές, ενώ είμαστε ακόμα απορροφημένοι από τα καθημερινά ζητήματα, από τα προβλήματα αρχίζουμε την προσευχή. Φυσικό είναι τότε να μην μπορεί να συγκεντρωθεί ο νους. Μπροστά μας πηγαινοέρχονται πρόσωπα, ειδήσεις, καταστάσεις… Γι’ αυτό ας σταθούμε σ’ ένα ήσυχο τόπο, στο δωμάτιό μας και ας τα αφήσουμε όλα για να εισέλθουμε στον αληθινό κόσμο του Θεού. Αν προηγηθεί και η ανάγνωση της Αγίας Γραφής ή κάποιου πνευματικού βιβλίου, θα είναι πολύ βοηθητικό στη συγκέντρωση του νου και στην ποιότητα της προσευχής.
Όλα αυτά είναι καλό να συνδεθούν και με μια αυτοκριτική. Να σταθούμε και να αναλογιστούμε… Πώς πέρασε η μέρα; Πώς φερθήκαμε στους συνανθρώπους μας; Πώς αντιμετωπίσαμε τις διάφορες καταστάσεις; Ασφαλώς και θα βρούμε περιστατικά στα οποία πληγώθηκε η ψυχή μας και θα πονέσουμε τότε. Ο πόνος αυτός συμμαζεύει τον νου. Επίσης, αισθήματα μετανοίας γεννιούνται μέσα μας και η ψυχή μας κατανύσσεται. Με την αυτοκριτική, διαπιστώνουμε την αδυναμία μας και στη συνέχεια ταπεινωνόμαστε. Και η ταπείνωση συμμαζεύει την καρδιά· και προσευχόμαστε έτσι με διάνοια σταθερή.
Τέλος, να τονίσουμε ότι απαιτείται διαρκής και επίμονη προσπάθεια. Έλεγε ο Άγιος Πορφύριος: «Μην κουραστείς να προσεύχεσαι!». Ο νους θα φεύγει και εμείς θα τον συμμαζεύουμε, χωρίς απογοήτευση. Εμείς να κάνουμε απλά και ταπεινά τον δικό μας αγώνα και ο Θεός που βλέπει με αγάπη και κατανόηση την προσπάθειά μας θα μας δώσει τη Χάρη Του ώστε η προσευχή να γίνει χαρά και απόλαυση της ψυχής.
Πηγή: xfd.gr