Μία ακόμη ευλογημένη περίοδος νηστείας ξεκινά. Περίοδος πνευματικού αγώνα και προσπάθειας για να στρέψουμε τον νου μας προς τον Θεό, ο καθένας ανάλογα με τις δυνάμεις του και το πνευματικό του φιλότιμο.
Η νηστεία των Χριστουγέννων ξεκινά στις 15 Νοεμβρίου και διαρκεί μέχρι και τις 24 Δεκεμβρίου, ενώ στις 25 Δεκεμβρίου που εορτάζουμε τη Γέννηση του Χριστού μας, έχουμε κατάλυση εις πάντα ανεξαρτήτου ημέρας.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του σαρανταημέρου δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Αντίθετα, επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ήμερες πλην, φυσικά, της Τετάρτης και της Παρασκευής από την αρχή μέχρι και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε επίσης και κατά την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, οποιαδήποτε ημέρα και αν πέσει.
Από την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο, εκτός, βέβαια, των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής, που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία.
Ως παρένθεση θα λέγαμε πως υμνολογικά η Εκκλησία μας την ημέρα του εορτασμού των Εισοδίων της Θεοτόκου, μας προετοιμάζει ταχέως για τη μεγάλη εορτή. Στις «Καταβασίες» ψάλλουμε «Χριστὸς γεννᾶται· δοξάσατε». Αυτό το υμνολογικό αριστούργημα που ακούμε σε Α΄ ήχο, θα έλεγε κανείς ότι ενώ θέλουμε περισσότερο από ένα μήνα για τη Δεσποτική εορτή, είναι σαν να μας καλεί από τη στιγμή εκείνη να τραβήξουμε τον χρόνο και να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα.
Όλα συμπλέκονται και γίνονται εορτή. Το παρελθόν, το παρόν, το μέλλον. Έτσι μας διδάσκει η Εκκλησία, που μας καλεί να μετέχουμε στα γεγονότα που υπήρξαν σταθμός για τη σωτηρία του κόσμου. Να ζήσουμε το εκάστοτε γεγονός ως παρόν.
Τέλος, είναι αυτονόητο πως οφείλουμε να μην τηρούμε μόνο την τάξη της νηστείας που αφορά στις τροφές, αλλά να απέχουμε και από κάθε αμαρτία. Με αυτό τον τρόπο νηστεύοντας μια νηστεία ευπρόσδεκτη στον Θεό, αποφεύγοντας κάθε είδους κακία που ενεργείται διά μέσου της καθεμιάς από τις αισθήσεις μας, θα πλησιάζουμε την άγια ήμερα της Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, αναγεννημένοι και εμείς, αλλά και άξιοι της μεταλήψεως των Αγίων Μυστηρίων.