
Η συνήθεια της τελέσεως του Ευχελαίου θεμελιώνεται στην πίστη της Εκκλησίας ότι βοήθα στην ψυχική ανόρθωση των ασθενών ανθρώπων, για τους όποιους τελείται το μυστήριο, και όλων όσων συμπαρίστανται στην ασθένειά τους, συγγενών και φίλων.
Εξυπακούεται ότι της τελέσεως του ιερού μυστηρίου του Ευχέλαιου, προηγείται το μυστήριο της Εξομολογήσεως του ασθενούς. Αλλά και οι παρευρισκόμενοι, για να δεχθούν το μυστήριο του Ευχελαίου, πρέπει να εξομολογούνται, ώστε να αποβαίνει γι’ αυτούς μέσο θεϊκής ενισχύσεως στο έργο τους που είναι η μέριμνα και η φροντίδα των ασθενούντων.
Το Ευχέλαιο καθίσταται αρωγός στο έργο της διακονίας των ασθενούντων αδελφών, όχι μόνο στιγμιαία, αλλά και για την επιτέλεση παντός έργου αγαθού. Για τον τελευταίο αυτό λόγο καθιερώθηκε από την Εκκλησία να τελείται δημόσια κάθε Μεγάλη Τετάρτη σε συνδυασμό όμως με το μυστήριο της Εξομολογήσεως. Έτσι και τα δύο μυστήρια οδηγούν τους χριστιανούς στο άλλο και βασικότατο μυστήριο που είναι η συμμετοχή στη θεία Ευχαριστία.
Ο άγιος Συμεών αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης στο λειτουργικό υπόμνημά του περί του μυστηρίου του αγίου Ευχελαίου τονίζει τον χρόνο τελέσεως αυτού, σύμφωνα πάντοτε με την εκκλησιαστική πατερική αντίληψη. Έτσι επισημαίνει τρεις φορές: α) όταν υπάρχει ασθενής, β) στην περίπτωση που κάθε πιστός επιθυμεί να προσέλθει στα άχραντα μυστήρια και γ) σε κάθε άνθρωπο που, αφού έπεσε σε αμάρτημα, εξομολογήθηκε την αμαρτία του, δέχθηκε τον πνευματικό κανόνα από τον εξομολόγο του πνευματικό πατέρα, τον εκτέλεσε και με την άδειά του προσέρχεται στο ιερό μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις το άγιο Ευχέλαιο συγχωρεί όλα τα αμαρτήματα σύμφωνα και με τον απόστολο αδελφόθεο Ιάκωβο.
Υπάρχει η συνήθεια μερικοί πιστοί να θέλουν το Ευχέλαιο να τελείται στα σπίτια τους κατά τη Μεγάλη Τετάρτη. Το Ευχέλαιο δεν μπορεί σίγουρα να τελεσθεί σε όλα τα σπίτια των ενοριτών και μάλιστα μιας μεγάλης ενορίας κατά την ίδια ημέρα. Στην επιθυμία αυτή διαφαίνεται η ψευδαίσθηση ότι, εάν τελεσθεί κατά τη Μεγάλη Τετάρτη, έχει μεγαλύτερη ισχύ και κάνει πιο καλό στο σπιτικό τους. Αυτό είναι πρόληψη. Αφού η Εκκλησία μια φορά τον χρόνο, κατά τη Μεγάλη Τετάρτη επίσημα τελεί το μυστήριο του Ευχελαίου, αυτό σημαίνει ότι οι πιστοί κατ’ αυτήν την ημέρα πρέπει να προσέλθουν στον Ναό και να λάβουν το Ευχέλαιο, το οποίο, σημειωτέων, τελείται για όλους τους πιστούς. Ειδάλλως δημιουργούνται διακρίσεις. Και εξ αυτών των διακρίσεων εμφανίζονται προβλήματα στην ποιμαντική των ιερέων.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος είναι ημέρες προσευχής και τακτικού εκκλησιασμού. Δεν είναι καλό να προσθέτουμε στην επιβάρυνση των ιερέων και άλλη τόση κατά τις ημέρες αυτές με τις πολύωρες Ακολουθίες. Άλλωστε εάν κάποιος επιθυμεί την τέλεση του Ευχελαίου, θα πρέπει να την έχει προγραμματίσει από την έναρξη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Στην ίδια δε συνάφεια θα πρέπει να προγραμματίσει και τον χρόνο της Εξομολογήσεως. Πολλοί συνηθίζουν να τα αφήνουν όλα για την τελευταία στιγμή. Αυτό, όμως, δεν συνεπάγεται ότι θα γίνει και αυτό που επιθυμούν, δηλαδή ούτε ότι οι ιερείς θα μπορούν να ανταποκριθούν στην επιθυμία τους για τέλεση του Ευχελαίου κατά τις τελευταίες ήμερες, ούτε φυσικά ότι θα μπορούν να κοινωνήσουν προσερχόμενοι την τελευταία στιγμή στο μυστήριο της μετανοίας και Εξομολογήσεως.
Για να ξεκινήσει κάποιος αθλητής τον αγώνα δεν μπαίνει απ’ ευθείας στο στάδιο αλλά πρωτίστως αθλείται και προπονείται. Κατά τον ίδιο τρόπο και οι χριστιανοί, όταν ξεκινάει η περίοδος της Τεσσαρακοστής, αλλά και γενικά όταν ξεκινούν περίοδοι νηστείας, θα πρέπει να προσέρχονται εξ αρχής στο μυστήριο της μετανοίας, για να λάβουν οδηγίες περί του πώς θα διανύσουν το στάδιο των αγώνων τους προκειμένου να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα που είναι η μετοχή στα άχραντα μυστήρια. Το ίδιο συμβαίνει και με μια σωματική αρρώστια. Δεν αφήνουμε τη σωματική ασθένεια να χρονίσει και μετά επισκεπτόμαστε τον γιατρό, αλλά από το ξεκίνημά της τον επισκεπτόμαστε, για να μας δώσει θεραπευτική αγωγή, συνδυαζόμενη πολλές φορές με αντίστοιχη φαρμακευτική για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Το ίδιο συμβαίνει και με όλα τα μυστήρια, ιδιαιτέρως όμως με το μυστήριο της Εξομολογήσεως και του Ευχέλαιου.
Άλλοι πάλι εκ των χριστιανών μας νομίζουν ότι το Ευχέλαιο πρέπει να τελείται μόνο κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Αυτό είναι εν μέρει αλήθεια. Σύμφωνα, όμως, με τα όσα μας ανέφερε και ο άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης κάθε φορά που η αγία μας Εκκλησία διανύει στάδιο καθιερωμένης νηστείας, της οποίας έπεται θεία Ευχαριστία, τότε μπορεί να τελείται και το μυστήριο του Ευχελαίου. Άρα δεν τελείται το Ευχέλαιο μόνο κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Τελείται και κατά τις άλλες καθιερωμένες Τεσσαρακοστές, όπως των Χριστουγέννων, τού Δεκαπενταυγούστου, των αγίων Αποστόλων. Αλλά το Ευχέλαιο μπορεί να τελεσθεί ακόμα και όποτε επιθυμεί κάποιος πιστός, εφόσον θα επακολουθήσει θεία Μετάληψη και φυσικά έχει προηγηθεί το μυστήριο της Εξομολογήσεως. Τέλος, τελείται και εκτάκτως σε περιπτώσεις ασθενειών, σωματικών και ψυχικών, που δυστυχώς σήμερα ιδιαιτέρως μαστίζουν την κοινωνία μας.
Άλλοι πάλι εκ των πιστών ισχυρίζονται ότι το Ευχέλαιο τελείται μόνο ημέρα Τετάρτη. Και αυτό δεν είναι σωστό. Το Ευχέλαιο μπορεί να τελεσθεί κάθε ημέρα. Πιθανόν αυτή η αντίληψη περί της τελέσεως του Ευχελαίου κατά την ημέρα Τετάρτη έγινε εξαιτίας παρεξηγημένης αντίληψης ότι, αφού η Εκκλησία μας το τελεί επίσημα κατά τη Μεγάλη Τετάρτη, άρα πρέπει να τελείται κατά τις Τετάρτες όλου του χρόνου. Η επιλεγείσα ημέρα Τετάρτη από την Εκκλησία έγινε, γιατί της Μεγάλης Τετάρτης ακολουθεί η Μεγάλη Πέμπτη, ημέρα κατά την οποία θα προσέλθουν οι πιστοί μας να κοινωνήσουν των αχράντων Μυστηρίων.
Απόσπασμα από το βιβλίο, Τό Ἱερόν Εὐχέλαιον, του Πρωτοπρ. Θεμιστοκλή Χριστοδούλου, εκδ. Ομολογία.